Пачуърк работилница с Анна Долани

Нали знаете, че преди време много се чудех как точно да преведа quilt. Тези дни бях на едно чудно двудневно обучение по въпроса организирано от Унгарския културен институт и вече спокойно мога да използвам думата пачуърк, а не четири обяснителни думи, които да ви приспят още в началото на изречението :).

И преди ви споменах за това изкуство, на което се радвам отстрани през последната година, най-вече харесвайки си различни юрганчета, които този или онзи е направил и чудейки се как бих могла и аз да направя нещо подобно. Затова като разбрах за курса, реших че това е моята възможност и възможността наистина си беше голяма.

Заедно с изкусната работа на спечелили награди работи на унгарски членове на пачуърк гилдията, най-впечтляваща за мен беше водещата обучението – г-жа Анна Долани.

Наскоро бях на обучение, на което трябваше да си отварям очите на четири, да си затварям ушите за много неща и да се опитвам да гледам мъдро на ситуацията, в случай че бях платила солидна за мен сума, за да ме обучат.

А тук, срещу символичната сума от 20 лева за двудневно обучение, върху нас се изля невъобразимо количество информация и умения и то с голяма лекота, внимание и щедрост. Беше удоволствие да се комуникира с тази мъдра и слънчева жена. Надявам се да мога да приложа наученото и да ви споделя по-късно тази година нещо направено от мен.

Историята на пачуърка в Унгария изглежда свързана с тази жена, която след като прекарала известно време в чужбина, се върнала в Унгария и преди 20 години представила пачуърка на 8 от своите сънародници. Днес гилдията им наброява 800 членове.

Друго интересно нещо за мен беше, че за този период са успели не само да овладеят изкуството на пачуърка, но и да вплетат в него характерните за унгарския фолклор цветове на синьо бялата щампа, както и други техни специфични фолклорни елементи.

Тази история за сетен път е доказателство за това как не е проблем да правим неща, които не са характерни за нашата култура, ако това ни е на сърце, но че е добре да вложим и нещо от себе си, за да бъде крайният продукт не само копие, а нещо ново и оригинално, така както днес се говори за характерен унгарски пачуърк.

Малко към темата на този блог, съвсем наскоро научих, че козунакът бил „внесен“ в България в края на XIX век. Дотогава в България не се правели козунаци за Великден, а обредни пити. А ето че днес правим козунак като типично български продукт и имаме рецепти и методи, които ни отличават от румънския козунак или френския бриош.

Но да не се отплесвам. Повече снимки от работилницата можете да видите тук. Не попитах, но предполагам, че изложбата ще продължи още няколко дена.  Ако се интересувате от това изкуство, все още имате време да я посетите.

С пожелание за приятни липови дни!

Save

Публикувано на handmade, хора и тагнато, . Запазване в отметки на връзката.

28 Responses to Пачуърк работилница с Анна Долани

  1. Dani каза:

    Много интересна среща и обучение си имала Мира! Обичам това „обогатяване“ и емоционални срещи с хора, които са извън нашите ежедневни проблеми и живеят извън БГ. Те внасят нов ритъм в живота ни и ни зареждат.
    Благодаря ти за споделеното, много хубаво си го разказала :)

    • littlethingslife каза:

      Дани, и аз се питах, спокойствието и щедростта на тази жена на тяхната култура ли се дължи или на човека. И тъй като не мога да променя културата ни (то не е и необходимо; и ние си имаме хубави страни :), промяната май ще трябва да започне от човека зад компютъра :), moi в частност :).

      Зареждащо беше наистина и обогатяващо. Поздрави и приятна седмица!

  2. Dani каза:

    Мира, беше ми интересно да науча това, което ни предлагаш :)
    Пачуърка е много хубаво „нещо“ и може, ако го имаш у дома, да ти доставя удоволствие и настроение да го гледаш!
    Хубава седмица!

    • littlethingslife каза:

      Дани, радвам се, че са ти интересни тези неща. Ти спомена и преди. Аз по-скоро се кефя да си правя малки неща за у дома или за подаръци. За нещо голямо въобще и не помислям на този етап. Хубава седмица и на теб!

  3. Laura каза:

    Wow ,beautiful,wonderful i don´t have a words it´s esquisit……Hugs laura

    • littlethingslife каза:

      Laura, these were really beautiful indeed. I am glad you appreciate this type of art. I am new to it but more appreciative, the more I learn about it.

      I liked your cards and drawings a lot – each of them unique and telling a story. All the best!

  4. Диди Б каза:

    Ооо,това е много интересна информация и разказ!

    Страшно харесвам пачуърк, както направен само с правоъгълници,квадрати и ромбове, така и този с апликациите.Сигурно си има доста термини,но не ги знам :).
    Не съм предполагала,че има курсове за такива неща и направо съм сериозно заинтересувана.

    Лека седмица и от мен!

    • littlethingslife каза:

      Диди, и аз случайно научих за този курс от позната във facebook. Не съм чувала за други курсове по въпроса, но ако те интересува темата, на курса бяха жени, които си комуникират в група „Пачуърк 2“ в bg-mama. Там са постнали повече информация за правенето на пачуърк и в момента се организират в клуб. Може да решат да се съберат да работят заедно и да се учат една друга, но за сега и аз не знам. Можеш да следиш там или да се свържеш с някоя от тях (по-долу ketizzpot). Аз на този етап ще се опитам да направя нещо сама с наученото и то само ще си покаже. Има толкова хубави неща на този свят. Човек не знае на кое да се съсредоточи. А то и това е бял кахър :). Ако това ми е проблема, да ми завиди човек :). Поздрави и приятни дни!

  5. Diana каза:

    Мира,
    удоволствие бе да прочета всичко това. Радвам се, че си успяла да го видиш и научиш повече, а ще очаквам и твоите идеи.
    Благодаря и имаш награда от мен, Диана

  6. Кети каза:

    Аз също благодаря! Надявам се нямаш нищо против да сложа линк към прекрасната ти статия в блога ми, защото мен все не ми достигат думите, че да опиша колко хубаво беше… Благодаря отново!

    • littlethingslife каза:

      Кети, беше ми много приятно да се запознаем и да видя толкова много творящи хора на едно място. Разбира се, че можеш да линкваш. Поздрави и приятни дни на теб!

  7. Диди Б каза:

    Мира,благодаря ти!Ще потърся в бг-мама:)

    Сигурна съм,че ще ни покажеш нещо хубаво,успех!

  8. Ивейн каза:

    Ето това е и моята водеща мисъл когато правя нещо -винаги да вложа нещо от себе си, колкото и да е малко. Много ми допадна всичко, което си показала и разказала, Мира. Особено ме впечатлиха първите три примера – не знаех че пачуъркът се простира в такива големи измерения – не само квадрати и триъгълници.
    Изкуство!

  9. Дани Пенчева каза:

    Истинска красота и удоволствие за сетивата!
    Винаги съм имала усещането, че сме на тази красива планета за да творим. Благодаря за удоволствието и ценната информация! Желая ти вдъхновение и любов, мила приятелко!

  10. littlethingslife каза:

    Е, Дани, какъв вдъхновен коментар си оставила :)! Радвам се, че и на теб са се харесали тези работи. Май ти е правилно усещането – всички творим нещо. Въпроса е какво :) и как :) (нали ги знаеш нашите разговори). Поздрави и приятно ежедневно творчество ти желая!

    Ивейн, и аз на скоро разбрах какви чудеса могат да се правят с тази техника. Японците са я доразвили до съвършенство (има линк в първия ми пост). Поздрави!

    Диди, няма защо. Поздрави :).

  11. dodo каза:

    Благодаря ти, Мира!
    Приятно ми е да си припомням:)

  12. domoshar каза:

    Здравей,

    случайно намерих това хубаво местенце и го добавям в четивата си.
    Много красота и врeме за творене ти желая!

    PS Благодаря за прекрасните снимки!

  13. littlethingslife каза:

    dodo, да беше приятно наистина, сега трябва да приложа наученото :).

    domoshar, и твоето местенце много ми хареса. Успех с твоите начинания и поздрави!

    • dodo каза:

      Публикувах линк към статията ти в РЪКАВИЧКА-та във Фейсбук. Нали не се сърдиш?! Как ти върви майсторенето?

      • littlethingslife каза:

        dodo, напротив. Благодаря ти. Аз също съм в групата във FB и следя какво се случва при вас. за сега си плета тихо и кротко семпли неща, но може би ще се появят въпроси и тогава като нищо да цъфна на някоя сбирка :). Поздрави от мен и приятно лято!

  14. Таня каза:

    Много интересно, чак ми се иска да опитам! Ще чакам с нетърпение нещата, които ще сътвориш. Поздрави!

    • littlethingslife каза:

      Е и аз така като теб си казах и отидох :). Започнах да мисля нещо. Ще видим как ще се получи. Поздрави и приятни дни от мен!

  15. Pingback: Благодаря на 2010 – Добре дошла 2011 | малки неща

  16. Pingback: История със заек и други животни | малки неща

  17. Pingback: История със заек и други животни | малки неща

  18. Borislav каза:

    Zdraveite , haresvat mi izdeliqta patchwork,iskam da vi popitam ot kade moga da si zakupq materiali za patchwork i konsumativi za da moga da se opitam da izrabotvam takiva izdeliq

    • littlethingslife каза:

      За съжаление не съм се занимавал с пачуърк от 2 години, но преди година срещнах жената, която беше много активна в основаването на Асоциацията по пачуърк в България – Кети (забравила съм цялото й име :(. Та тя има магазинче. Не съм я посещавала на място, но можете да проверите. Успех! http://www.dvergen.com/

Вашият коментар