Златна есен и любимите овесени бисквити

Няма как, май ще започна с бисквитите.  Преди години в България нямаше бисквити с овесени ядки.  Бях ги яла някъде другаде, но като се върнах в България не можах да ги открия.  Интернетът тогава се свеждаше до електронна поща, така че нямаше и откъде да погледна за чуждоземска рецепта.  Така прекарах няколко години в сладки спомени, докато не открих едни гръцки бисквити, от които започнах да си купувам.

Когато започнах да готвя, първото сладко нещо, което ми дойде на ум да си направя бяха овесени бисквити.  Мислех, че е сложно (то като си начинаещ, всичко ти е сложно:), но се оказаха лесни за изпълнение.  Знаете, много е писано за това, как като ги извадите от фурната, ароматът на карамелизирана захар, портокал и шоколад изпълва къщата и вие се размечтавате да прекарате остатъка от деня, четейки книжка на дивана до печката, пресягайки се от време на време за корабийка, а навън нека си вали…  И това е абсолютно вярно за тези бисквити.

И макар онези, първите, любими мои овесени бисквити да бяха със стафиди и някаква вълшебна съставка, която все още издирвам (може би някакво Е :(, защото бяха сред най-евтините в магазинчето, от което си купувах бейгълите, сиренето крема и доматите за обяд :), за тях ще ви разкажа някой друг път като открия нещо доближаващо се до онзи вкус.

Тези бисквити се мъдреха сред списък от 10 подбрани рецепти за бисквити с овесени ядки, но изпъкнаха пред имената на известни кулинари и надделяха над любопитството ми да открия онези първите, любимите, защото жената представила ги в блога си беше озаглавила постинга „Бисквити, които ще разбият сърцето ви.“

Е как да устои човек на такава реклама и да не поиска да си ги направи!  Сори, Дейвид Лебовиц.  Следващия път ще пробвам твоите.

След консумацията им разбити сърца няма – нито моето, нито на И., нито на една приятелка, с която ходихме на Витоша миналата неделя и коментарът й беше, че са твърдички (студено беше все пак, но пък и издържаха тръскането в раницата), но вкусни.

Не знам дали са овесените бисквити на всички времена, както твърди блогъра споменат по-горе, но определено стават любимите ми овесени бисквити… за сега.

Преди да продължа с рецептата, само няколко думи.  Както се казва, хубавите неща не стават бързо, та специфичното за тази рецепта (и може би това, което прави бисквитите така хубави) е това, че тестото преседява 24 ч. в хладилника.  Така че, ако решите да ги правите, планирайте един ден предварително.  Мерките са малко странни, но се опитвах долу-горе да ги спазвам, и се получи.

И последно, тази рецепта се подвизава из блоговете от поне 2 години, така че нямах време да проверя дали някои от вас са я помествали.  Реших, че има и такива като мен, които я виждат за пръв път, а корабийка, която да ти разбие сърцето не бива да се подминава току-така, така че, ето и рецептата:

Овесени бисквити, които ще разбият сърцето ви

по рецепта на Жак Торрес, от kiss my spatula

около 20 възголеми бисквити

112 г  (малко под половин голям пакет) масло, размекнато на стайна температура

1 ч.ч.* и 2 с.л. брашно

1/2 и 1/8 (малко над половин) ч.л. сода бикарбонат

3/4 ч.л. бакпулвер

3/4 ч.л. сол (аз май понамалих малко)

1/2 ч.ч. + 1/8 ч.ч (малко над 1/2 ч.ч. общо) светло кафява захар

1/2 ч.ч. + 1 с.л. бяла захар

1 голямо яйце на стайна температура

1 ч.л. екстракт ванилия (1 ванилия на прах)

1/2 ч.ч. овесени ядки

1/4 ч.ч. нарязани бадеми

1 ч.л. портокалова кора, настъргана на ситно

160 г шоколадов чипс или малко над шоколад и половина (тъмен) – нарязан на средно големи към малки парчета

морска сол

* използвах чаена чаша с вместимост 280 мл вода; следващия път мисля да пробвам с 240 мл

Пресейтe брашното, содата, бакпулвера и солта в купа.

С миксер разбийте маслото и двата вида захар на крем, около 5 мин.  Добавете яйцето и добре го смесете.  Добавете ванилията.  Намалете миксера на ниска степен, а ако вашият няма ниска степен като моя, от тук нататък карайте на ръка.  Добавете сухите съставки и разбъркайте, колкото да се смесят (5-10 сек – много е прецизна тази блогърка :) (или май е правилно да се каже тази блогър, но това пък звучи ужасно, както и да е, да се върнем на рецептата).

Добавете овесените ядки, бадемите, портокаловата кора и шоколадовия чипс като внимавате шоколадът да не се разбива много (ако е на чипс; иначе гледате да има цели парчета, макар да подозирам, че и иначе няма да е за изхвърляне).  Поставете тестото в стъклена или метална купа, покрита с пластмасово фолио.  Оставете тестото да престои в хладилника поне 24, но не повече от 72 ч.

Когато сте готови да печете бисквитите, извадете тестото поне 15-30 мин предварително от хладилника.  Загрейте фурната на 180 градуса.

Загребвайте от тестото колкото пълна супена лъжица (до 1/3 ч.ч.) и наредете бисквитите с повече място между тях (около 5 см, че и повече – стават големи бисквити) и ги печете между 15 и 20 мин докато станат златисто кафяви, но все още меки. Охладете цялата тава на скара.

Наглеждайте ги, тъй като, ако бисквитите са по-малки, ще ви трябва по-малко време за изпичането им.  Аз изпекох половината след 24 ч, а на втория ден – останалите.  Така имахме пресни бисквити по-дълго. На втория ден след изпичането им като че ли са по-вкусни.

А за есента, миналата неделя отидохме на Витоша и беше чудесно.  Снимките са от тогава и имайте предвид, че фотоапаратът ми не успя да улови всичките цветове и светлина, които се изляха върху ни.  Тази събота и неделя, може би ще е същото в по-ниските части, така че отскочете, ако не сте болни като нас :).

Между другото, това е 100-тната ми публикация!  Мислех, че ще дойде по-скоро, но не пиша така често като в началото.  Скоро блогът ще стане на 1 година, така че тогава ще е малко по-обзорно.  За сега само отбелязвам факта :).

Весел Halloween, за който го празнува, и приятни събота и неделя!

Публикувано на Коледа, бисквити, десерти, празници, природа, храна, шоколадови и тагнато, , , , . Запазване в отметки на връзката.

20 отговора към Златна есен и любимите овесени бисквити

  1. fedora каза:

    Не знам, не знам… май някои от снимките също ще разбият сърцето ми :)
    Прекрасни есенни пейзажи!

  2. Dani каза:

    Мира, прекрасни снимки :)
    В скоро време можеш да подредиш изложба – например, когато“ставаш“ на годинка :)
    Не съм правила овесени бисквити и твоите определено ми харесват!
    А Лебовиц няма начин да не те е извинил!
    Поздрави и хубав уикенд!
    Скорошно оздравяване!

  3. Maria каза:

    Чудни снимки, Мира! Тази с лъчите между дърветата ми е фаворит. Напомняш ми, че не съм правила скоро овесени бисквити, ще пробвам и тези:-)

  4. antinoia каза:

    Мира, вълшебно, както винаги :)

  5. Milena каза:

    И на мен овесените бисквити са ми любими :-) Прекрасни снимки!

    Хубав уикенд :-)

  6. Diana каза:

    Мира, приказно е при теб!
    Много красиво, есенно, вкусно и ароматно.
    Имам награда, ще се радвам да ти хареса.
    Поздрав и хубави почивни дни, Диана

  7. Eoc каза:

    Снимките са спиращи дъха. И аз съм правила овесени бисквити, хубави бяха, трябва да си потърся рецептата. Ще опитам и твоите :)
    Оздравявайте бързо :) Ноември за сега обещава да е хубав от към слънце.
    И ние сме болни :(

  8. sabinaberova каза:

    Прекрасни есенни снимки , Станимира . Тази с лъчите между дърветата е невероятна …
    Непременно ще пробвам и бисквитките , благодаря за рецептата .
    Много ми харесва блога ти и често надничам тук :) искам да го добавя в блогрола на моите любими , имаш ли нещо против ?
    Поздрави и скорошно оздравяване .

  9. катя каза:

    Здравей! Досега не съм правила овесени бисквити по рецепта, моите все ги бъркам както дойде :) Рецептата много ми харесва, ще ги направя :) Снимките са чудесни! Поздрави!

  10. Ани каза:

    Мира, снимките и настроението, което създаваш, са чудесни. Честита 100-тна публикация!!! Продължавай със същите ведър дух и доброта! Бързо да оздравяваш! Поздрави, Ани :)

  11. littlethingslife каза:

    Хей, благодаря на всички ви за коментарите!
    Ина, надявам се сърцето е добре :).
    Дани, благодаря ти за пожеланието. Оздравяваме лека по лека. За изложба не знам :), но се радвам, че им се кефите. Поздрави!
    Мария, ще ми е интересно да кажеш какво мислиш за тези овесени бисквити. Поздрави и хубави дни!
    antinoia, има нещо и от старото злато на твоите снимки в тези. Поздрави и хубави творчески дни!
    Милена, радвам се, че се отби. Поздрави!
    Диана, благодаря ти за наградката! Аз упорито отлагам тиквата, че сме малко заринати в ябълки и круши, но ще дойде и нейния ред. Поздрави и хубави есенни дни и на теб!
    Зори, дано се оправите бързо. И ние го влачим малко, но ще се оправим, гледай наистина какво хубаво време се задава :). Поздрави!
    Sabina, радвам се, че наминаваш! Между другото, снимката на едно есенно дърво от постинга ти за пудинг с кестени много ми напомня на една моя снимка от по-предишния постинг. Моята е на едно дърво близо до кортовете Академик в Борисовата градина. Твоето дърво къде беше? Поздрави и наминавай пак :)
    Катя, ще ми е интересно да чуя как ти се струват. Поздрави!
    Ани, мерси. Радвам се, че наминаваш. Ще ти дзърна в най-скоро време, надявам се :). Поздрави и хубава почивка!

  12. Gaby каза:

    Ах,че е красиво и пъстро при теб ,Мира …страхотно есенно настроение ,особено за тези,които виждаме само палми през прозореца :)
    Бисквитките започвам веднага !

  13. luluto каза:

    Ммм, много хубави бисквити! И на мен ми замириса на есен!

  14. SharenaSol каза:

    eх как ми се е доходило на Витоша… трябва да си дам едно потупване да се кача. А пък овесени бисквити сега са добре дошли. Вдъхновение си ти:)

  15. DSdiva каза:

    И за мен овесените бисквити са едни от най-любимите, дори си спомням, че за първи път ги опитах при едни приятели в Гливице :)
    А как ми се ходи до Витоша на разходка…не е истина, чудни снимки Мира!

  16. littlethingslife каза:

    Gaby, ще ми е интересно да видя вашите палми в блога ти. И вечното лято си има своя чар. Особено като отминат тези топли есенни дни и ни подхване зимата. Поздрави!
    Lulu, радвам се, че ти харесват. Горките, въобще не са аранжирани, но добре, че е хубавото есенно слънце. То ни спасява за сега.
    SharenaSol и DSdiva, радвам се, че снимките ви подтикват към дела :). Витоша е супер, наистина. Какво щяхме да правим без тази планина, не знам. Като повечето градове в долина сигурно щяхме да имаме плаж на реката, но не е същото. Поздрави и приятна почивка!

  17. катя каза:

    Направих ги. Остават ми любимите овесени бисквити! Много благодаря за рецептата! Поздрави и прегръдки!

  18. Gaby каза:

    Направих ги,Мирка …Можеш да ги видиш в блога ми …благодаря за вкусното и запомнящо се усешщане :*

Вашият коментар

