Тарт камамбер с латинки

Около този тарт камамбер има доста истории и се чудя от къде да започна.

Може би от там, че на връщане от Нормандия към България преди две години, реших да закупя традиционното за този регион сирене камамбер като подарък за приятели, не помисляйки, че ме чака път до Париж, след това престой там от 1-2 дена и отново път с автобус от Париж до летището ми в близост до Брюксел.  Почти през цялото това време камамберът си седеше в една неохладена чантичка и от благородна, плесента му постепенно стана не така благородна или поне така намирисваше.  През цялото време си мислех за бай Ганьо, който пътува из Европата с килимчето си, та и аз с това сирене.

Като пристигнах в България трябваше бързо да направя нещо с него, тъй като всеки, който отвореше хладилника у дома правеше лоша физиономия.  Някой би казал, „Защо не го изхвърли“, но право до си кажа, така се бях измъчила с това сирене и пренасянето му, че ми беше малко жал да го изхвърля.  Освен това, Анн, жената в чийто дом прекарахме два дена, а тя ни показа как да приготвяме характерни за Нормандия ястия, беше казала, че коричката на камамбера се маха при всички случаи когато се прави тарт камамбер.  Реших да видя какво ще стане като обеля кората му и наистина миризмата си отиде с кората.

Другата история свързана с този тарт е, че Анн ни показа основната рецепта за тарта, а Филип, който посетихме по-късно по време на пътуването ни, ни даде по-диетична рецепта като добави и ядливи цветя.

Така стигаме до латинките, които колкото посадих тази година – толкова израстнаха.  С една дума, терасата ми се покри преди седмици с латинки, които ми напомниха за това ястие.

Тъй като докато го готвех, не споменах на И. за цветята, които възнамерявам да сложа в него, когато му го поднесох и отидох да взема още нещо от другата стая, чух сподавен  вик, „В яденето ми има нещо!“  След кратък обзор на това какво точно има и как се е озовало там, решихме на него да не слагаме латинки.  Това ви го казвам, за да имате предвид, че не всички споделят лудия ми ентусиазъм да готвя с цветя :).

В рецептата на Филип освен латинки, присъстваха и други цветя и коприва.  Той първо бланшира, а след това задуши в олио копривата преди да я добави в тарта, а сложи и някои други ядливи цветя.  За това как да готвим с ядливи цветя можете да прочетете повече тук.

Тъй като нямах други ядливи цветя, освен няколко стръка коприва, които се бяха сгушили в сандъчетата ми, задуших ги по-скоро с развлекателна за мен цел, тъй като се получиха символично малко като количество, отгоре наредих няколко цвята латинка и така ги сложих във фурната.

И последно преди рецептата, основата на тарта се прави с маслено тесто без яйца или мляко (тъй като в плънката има достатъчно), но тъй като на последния ми рожден ден се озорих много с едно маслено тесто точно за този тарт, реших, че този път искам кората да ми се получи при всички случаи и да не й се притеснявам, за това я направих по рецепртата на Дими.  Тя съдържа яйце, но беше толкова стабилна, че дори не се наложи да я навивам на точилката, а с ръце я пренесох до формата за печене.  Следващия път съм решила да изпробвам отново оригиналното маслено тесто и ако се получи добре, ще ви напиша оригиналната рецепта.  До тогава ви давам линк за тази, която става при всички случаи.

Тарт камамбер с латинки

по рецепта на Ann Lemarchant и Philippe Enee

за 1 тарт с диаметър 26 см

За тестото:

280 г брашно

125 г студено масло

3-4 с.л. студена вода

1 яйце

щипка сол

За плънката:

2 яйца

1.5 с.л. заквасена сметана

3/4 опаковка камамбер от 250 г

1 ч.ч. прясно мляко

сол и черен пипер на вкус

допълнително – 1-2 шепи коприва и малко олио, в което да се задуши

за украса – шепа цветове от латинка

Приготвям тестото по рецептата на Дими, изпичам го според указанията й.  Оставям тестената основа да изстине.

Междувременно, бланширам за кратко копривата, нарязвам я и я задушавам за кратко в малко олио.  Оставям настрана да се охлади.

Загрявам фурната на 230 градуса (270 в тухлената фурна на Анн).

Обелвам една опаковка от камамбер (ако е с по-твърда кора) и нарязвам 3/4 от питата на тънки ленти.

Разбърквам яйцата, прясното мляко, сметаната до хомогенност, но не много.  Подправям със солта и черния пипер на вкус.

Разпределям задушените спанак и/или коприва равномерно върху изстиналата кора, нареждам върху тях камамбера равномерно, поставям цветята и така занасям тарта до фурната.  Заливам го с пълнежа точно преди да го сложа във фурната.  Пека приблизително 20 – 25 минути – до златистост на кората.

Вариация:

За по-диетичен вариант на този тарт можете да замените прясното мляко с био соево.  Филип, също така, приготви тестената основа с палмово масло вместо с краве.

Тъй като от тестото за тарта винаги остава, Анн ни показа как с него са пекли по една ябълка във фурната докато се е приготвял тарта с цел да се оползотвори цялото тесто.  Размесвам останалото тесто като го смесвам с малко захар и канела (по желание).  Разточвам тънка кръгла кора, в която да се побере една добре измита и подсушен ябълка (не се почиства сърцевината и се оставя дръжката).  Добре запечатвате ябълката и я печете до златисто в тавичка във фурната докато печете и тарта.  Ако ябълката е от по-сладък сорт се получава много приятен и лек десерт.

Желая ви хубави летни дни!

Публикувано на основни, пътешествия, храна и тагнато, , , , . Запазване в отметки на връзката.

20 отговора към Тарт камамбер с латинки

  1. Dani каза:

    Мира, с много хубаво чувство за хумор ни въвеждаш в приключението– как се пренася камембер през границата :)
    Достави ми удоволствие!
    А рецептата и за тарта, и за ябълката са прекрасни!
    Усмихнато и незабравимо лято !

  2. Danyela каза:

    Прекрасен тарт, прекрасен разказ и снимки. Много ми хареса всичко! Не ми беше хрумвало да готвя латинки, въпреки че са ми любимите летни цветя и обкновенно балконът ми е целият в тях. Нещо много романтично, мило и старомодно има в тези цветя.
    Хубави и усмихнати почивни дни!

  3. Diana каза:

    Мира,
    обичам нежният цвят на латинките, допадат ми всякакви зелении, обожавам камамбер …
    и всичко това обединено в обща хармония, поднесено и представено чудесно.
    Удоволствие бе, да прочета и да се насладя на тази публикцация.
    Благодаря и усмихнат уикенд, Диана

  4. Eoc каза:

    Много ми хареса всичко… разказът, снимките, рецептата…
    Поздрави, Мира и хубав неделен ден ти желая :)

  5. littlethingslife каза:

    Дани, нали знаеш, това е от онези истории, които ти виждат сметката докато ги преживяваш, но след това има какво да разказваш след години :).

    Даниела, аз също много харесвам латинки. Най-вече заради благоуханието им.

    Диана, латинките са красиви цветя, наистина.

    Зори, радвам се, че разказът ти е харесал.

    На всички ви благодаря за милите думи и ви пожелавам лека и приятна почивка!

  6. Dimitrana S. каза:

    С огромен интерес прочетох предисторията на ястието, Мира и тъкмо се бях потопила в един друг свят на вкус и цвят – се натъкнах на името си :-D Направо се гордея, че съм била с нещо и аз полезна за реализацията на тарта – изключително вкусно и оригинално!
    Поздравления за публикацията, Мира!

    И сърдечни поздрави, с пожелание за здраве, вкусни и усмихнати летни дни :-)))

    pp. Непременно ще пробвам! И обвитите в тесто ябълки също!

    • littlethingslife каза:

      Дими, радвам се, че ти е харесал постът. Реших да пробвам твоето тесто, тъй като го бях мернала преди време и не съжалявам. Описала съм горе колко съм доволна :). Отново ти благодаря за рецептата. Приятни летни дни и на теб!

  7. Пепеляшка каза:

    Фантастичен тарт, с любими продукти- виж за латинките не бих се сетила, макар и че и аз си падам по такива кулинарни експерименти.
    А сега видях, че си Станимира, моята голяма дъщеря се казва така и също я наричаме Мира, стана ми мило…..
    Усмихната неделна вечер!

    • littlethingslife каза:

      Мария, и аз не знаех за латинките докато не ни го показаха французите. След това разбрах, че има много други цветя, които можем да ползваме в ястията (умерено, разбира се, защото цветята са си хубави и да си ги гледаш и мирешеш :).

      За името, и на мен всички ми казват Мира, но в интернет Станимира се среща по-рядко и го използвам за да не ме бъркат с другите Мири :). Радвам се, че и дъщеря ти се казва така. Не познавам много хора с моето име. Приятна вечер и на теб и благодаря за рецептата за катмите :).

  8. fedora каза:

    Последната снимка е страхотна, сякаш е рисунка, излязла изпод четката на някой стар руски художник.
    А ястието ме изненада с тези латинки.

    Много слънчева и усмихната седмица: Ина

    • littlethingslife каза:

      Да, ястието е малко изненадващо наистина :), но латинките общо взето внасят екзотика и изненада в него. Не че толкова му влияят на вкуса.
      Радвам се, че ти харесва тази снимка. И аз много я харесвам. Есенната светлина е голямо нещо, а там моравите са тучни дори и на есен. Нещо като нашите Родопи. Там предполагам може да се направи подобна снимка на есен. Поздрави Ина и се радвам, че се отби.

  9. Таня каза:

    Екзотично и красиво. Ще ми се да опитам! Снимките ти са много красиви!

  10. Dani каза:

    ОО, Мира,
    остави ме без думи…Разказът ти е пленяващ и толкова отвличаш от скучното ежедневие, пълноценен и разтоварващ. Прекрасна идея и комбинация за включване на ядливи цветя в тарта.
    Преди години бях ходила във Варна във вилната зона и там имаше едно семейно хотелче, където стопаните отглеждаха невероятни зеленчуци в градината. Там опитах „Пълнен цвят от тиквичка“, но не помня с какво беше пълен, вкусът беше невероятен.
    Ех, как ми липсва това време- безгрижно и прекрасно лято…
    Но ти ме върна към тези спомени,благодаря ти за рецептата и разказът.
    Прегръдки и усмивки :)

    • littlethingslife каза:

      Дани, отдавна ги гледам тези панирани, пълнени и не знам какви цветове от тиквичка по готварските книги, но такива цветове съм виждала само в градините на хората, не и на пазара. Радвам се, че разказът те е пренесъл на хубаво място. Пожелавам ти и това лято да е безгрижно и прекрасно по свой си начин. Поздрави :)
      PS. Тези дни попадам на рецепти за цветове от тиквички. Слагам тук един линк, за да ги пробваш, ако при теб има, че аз не вярвам скоро да попадна на такива цветове. Поздрави и ще ми е интересно да чуя за резултата :) http://thepioneerwoman.com/tasty-kitchen/recipes/appetizers-and-snacks/fiori-di-zucca-ripieni-stuffed-squash-blossoms/

  11. Pingback: Нов изглед или ябълкови неща | малки неща

  12. boulangerie каза:

    Уникална рецепта и снимки, как съм я пропуснала изобщо не знам. Тартите са ми голяма слабост, а ти си сложила такива прекрасни снимки че просто думи нямам. Поздрави и слънчеви дни от мен.

  13. Pingback: Клафути с кайсии | малки неща

  14. Ирма каза:

    Привет, Мира!
    Аз не знам пък как съм пропуснала теб, в цялото това кулинарно блог пространство. Радвам се, че те намерих, да се запознаем и веднага поправям грешката, като редовно ще те следя изкъсо ;)
    Много ми хареса и рецептата и историята към нея. Точно такива публикации ми допадат – само рецепти има в специализираните книги и списания, а емоциите около създаването им са толкова важни. За мен пък и много интересни. Латинките са невероятно сполучливи за ястия, особено за салати и десерти (в сладолед са ненадминати) и мои любими цветенца. Само не разбрах какво е количеството на камамбера, защото съм срещала опаковки по 125 гр., по 250 гр., и по 350 гр. Иска ми се да изпробвам рецептата, но пък да не прекаля с него. Ха сега, да видя де ще намеря латинки по това време, но мисля ако не успея да ползвам теменужени цветове. Благодаря ти много за споделената рецепта!
    Поздрави сърдечни и пожелания за хубави есенни дни!

    • littlethingslife каза:

      Ирма, става въпрос за опаковка от 250 г. Поправих в рецептата. Благодаря ти, че ми забеляза. Ще се радвам да споделиш как ти е харесал. За мен този тарт наистина си върви с историята и затова ми е така любим.

      Със сигурност ще стане и с теменужки и с други ядливи цветя и растения според сезона. Всичко добро и на теб! :)

Вашият коментар

