Танцът като медитативна практика и лечение

Снощи бях на едно много интересно преживяване – танцово-медитативна практика Жива вълна, организирано заедно с Фондация „Същност.“  Не бях танцувала така от не помня кога.  Може би от университета.  И открих, че ми е липсвало (на тялото ми със сигурност).

Танците при този метод са свободни, но все пак водени от някои кратки и семпли инструкции на водещия.  Изглеждаха ми свързани с източната идея за чакрите, асоциираните с тях цветове, но са определно западно насочени чрез подбора на музиката и подхода.

Не знам дали се интересувате от източна медицина или духовни практики, но там, често се споменава за издигането на енергията по гръбначния стълб и за това, че ако има блокаж в някоя чакра, енергията не може да протече свободно нагоре и се появяват блокаж, от който следват болки, дискомфорт, заболяване.  Знам за това твърдение на китайците/индийците, но никога не го бях проверявала.

Е, снощи, ми се удаде възможноста да го изпитам на собствен гръб.  Първоначалано практиката беше за долните чакри и всичко си вървеше добре с танците.  Поразчупих се малко от дългогодишното ми схващане и се поразтанцувах, но като стигнахме до слънчевия сплит и един по-огнен, енергичен танц свързан с него наподобяващ рап или африкански танци, елате да видите стрелкащи се болки в дробовете, гърба и слънчевия сплит при всяко замахване с ръка.  А имаше много замахвания с ръка.  Жените около мен тъкмо се бяха разгорещили.  Огнената енергия явно хармонизираше на всички освен мен.  Ако някой ме беше видял как хилаво замахвам в моята версия на раперски танц, доста щеше да се посмее.  Казах си, „Споко, танцувай полека, докато болката се разблокира.“

лято - малки нещаИмам си една астма в тази област дето си я влача от детството, а след раждането на Мишо се добавиха и болки в гърба.  Но ето че песента свърши и когато дойде ред на следващата чакра – гърлената, свързана с изразяването и която тук се изразяваше чрез летеж, елате да ме видите, аз, дето винаги съм си падала по (виртуално) летене, как въобще не можах да отлепя.  Явно „работата“ ми върху сърдечната чакра не беше достатъчна, все още изпитвах болки и така и не стигнах до момента с летенето.  Участвах, разбира се, но лека по лека, след което дойде почивката и може би нещо все пак се беше размърдало в мен, защото през втората част не почувствах болка, а след практиката ми бяха пораснали криле.

Та, всичко това изписах от една страна, за да ви разкажа за тази хубава практика, но и за това да споделя как чрез тялото си открих, че наистина блокаж на едно ниво, води до невъзможност да се изразиш на следващото, дори, ако следващото е уж твоята стихия.  Днес усещам гърба ми доста схванат, но предполагам това е от това, че го попреработих вчера.  Не е възможно дългогодишни схващания, а и хронични проблеми, да преминат от раз.  Ще трябват още танци.

Опитвайки се да науча повече за тази и други подобни практики попаднах на написаното от Ангелес Ариен, културен антрополог, в предговор към книгата „Пътните карти на екстаза: Изцелителната сила на движението“ -книга за друга танцово-медитативна практика (5-те ритъма):

„В много шамански общества, ако дойдете при шамана или лечителя и се оплачете, че ви е тежко на сърцето, духът ви е паднал и сте депресиран, ще ви зададат един от следните въпроси: Кога спря да танцуваш? Кога спря да пееш? Кога спря да бъдеш очарован от истории?  Кога спря да намираш уют в сладката територия на тишината?

Там, където спрем да танцуваме, да пеем, да се радваме на разказаната история или да намираме убежище в тишината, там сме загубили душата си.

Танцуването, пеенето, разказването на истории и тишината са четирите лекуващи мехлема.“

роза през есента - малки неща

 

 

Публикувано на истории, музика и тагнато. Запазване в отметки на връзката.

4 отговора към Танцът като медитативна практика и лечение

  1. Elena Savage каза:

    Много хубаво си го написала, бе, Мира! Дар имаш от Господ да усещаш великото в малкото на пръв поглед. Не спирай да пишеш и споделяш!

    • littlethingslife каза:

      Хей, Ели, не знаех, че ме четеш. Радвам се, че ти харесва. Живот и здраве, току виж съм се позавъртяла малко по-често тук. Честит Великден на вас и до скоро :)

  2. Ясмина каза:

    ейй, много ти благодаря за това!:)))

Вашият коментар

