Пролетно в Мелник и Кърджалийско

Всяка година като отидем в Мелник за Великден не мога да устоя на копривата, която расте покрай еко пътеките до Роженския манастир.  Разбира се, млад човек да бере коприва не е нещо „яко“, но с годините роднините понасят това мое увлечение, а аз все по-добре се екипирам за мероприятието като тази година се бях оборудвала с платнени градинарски ръкавици, като се наложи да надена и двете на едната ръка, за да не ме пари копривата.

Благодарение  на тази моя странност винаги след Великден хапваме тази пролетна манджа по рецепта от Кърджалийско, която една жена представи преди години в предаването на Иван Звездев.

Аз съм попроменила съвсем малко от количествата на някои съставки, колкото да допадне на нашия вкус, но хубавото за нас е, че се харесва на хора, които иначе не биха си паднали по коприва.

Често там, където расте копривата, можете да намерите и див джоджен, така че половината от зелениите в тази рецепта може да откриете на някое чисто място сред природата.

Тази година докато попарвах копривата, от аромата, който ме лъхна се сетих за това, че като деца сме събирали коприва с баба на село и тя я попарваше и смесваше заедно с житото, което даваше на кокошките.  Разбира се, това ястие няма нищо общо с онази кокоша смес, но ми беше интересно, че споменът беше изведен от аромата на попарена коприва и ако не беше той, нямаше да го има и споменът.  Ароматна памет :).

миникостенурка в манастира на Преподобна Стойна в с. ЗлатолистПролетно ястие от Кърджалийско

преди 1 година по това време: Ванилов и шоколадов крем по френски тертипСупа със спанак, левурда и гъби

по рецепта на Роси Генчева, гостувала в предаването Бон Апети през 2008 г

4 порции

1 и 1/2 кафени чаши олио

1 ч.ч. ориз

2 връзки зелен лук, нарязан на търкалца

2 големи шепи лапад или спанак, почистен, нарязан на средно към ситно

2 шепи коприва, предварително попарена за около 5 мин. във вряща вода, отцедена и нарязана на ситно

1 връзка пресен джоджен (2 шепи див), нарязан на ситно

2 щипки сол + допълнително, ако се ползва копривения бульон

1 ч.л. чер пипер

1 кафена чаша домати (пресни или консерва) или 3 ч.л. доматено пюре

2 1/2 ч.ч. зеленчуков бульон (1 кубче) или същото количество копривена вода

10 броя черни маслини (може и с костилки, по ваша преценка)

В загрятото олио задушавам лука и попарената, отцедена и нарязана коприва докато лукът омекне.  Добавям ориза и разбърквам докато се изцъкли.  Слагам солта, черния пипер и разбърквам.  Добавям доматите/доматеното пюре и заливам с бульона/копривената вода (ако ползвам копривена вода, оставям малко от водата на края в съда, че в нея се утаяват някои твърди частици).  Оставям да покъкри на тих огън около 5 мин.

Добавям спанака/лапада и джоджена и подправям с 1 ч.л. сол, ако съм използвала копривена вода, а не подсолен бульон.

Изливам цялата смес в тава с диаметър около 30 см, нареждам маслните върху сместа и пека около 20 мин на 180 градуса до сваряване на ориза.  Веднъж излято в тавата, ястието не се разбърква.  Ако е необходимо посолявам допълнително на вкус.

Снимките по-горе са от Мелник и околностите.  Още снимки от Мелник и от миналия месец можете да видите тук.

Малко захладня тези дни, но ви пожелавам хубави празнични дни, независимо от времето!

Публикувано на Цветница и Великден, основни, храна и тагнато, , , . Запазване в отметки на връзката.

14 Responses to Пролетно в Мелник и Кърджалийско

  1. Прекрасни снимки, рецепта и настроение има в публикацията ти, Мира!
    Весели празници пожелавам и на теб от сърце! :)

  2. Dani каза:

    Мира „изкефи“ ме със снимките :)
    А рецептата е много апетитна !
    Поздрави и усмихнати празници!!

  3. traiana каза:

    Обожавам коприва, и в твоя вариант, и панирана, научих и децата да я ядат. А снимките са невероятни!

  4. littlethingslife каза:

    Ева, Дани и Траяна, благодаря ви за коментарите за снимките! Радвам се, че са ви харесали. Както винаги в Мелник по Великден е прекрасно. Случват се много неща, като дори и нищо да не се случваше, пролетта да се случва само е достатъчно :).

    Честит празник днес и приятни почивни дни! :)

  5. Eoc каза:

    Много вкусно ми изглежда това кърджалийско :)
    Разкошни снимки!
    Мира, и аз бях в този район в събота следобяд и почти цялата неделя по Великден :)

    • littlethingslife каза:

      Ей, Зори, малък е света :). Догодина, ако си там по това време, непременно дзърни, ще се радвам да се видим. Събота следобяд бяхме на разходка до Роженския манастир, а в неделята се подвизавахме на онова хълмче от първата снимка по-горе :). Поздрави и хубави почивни дни!

  6. Зауха ми на пролет от снимките, когато бях дете не обичах зелени неща за ядене, но с бремеността с първата ми дъщеря сетивата ми промениха отношението към лапада и копривата и сега им се наслаждавам, опитвайки да наваксам изгубените пролети от детството си, когато майка ми ме молеше да хапна ориз със спанак, супа от коприва или от лапад, а аз се дърпах упорито.
    Дано сте отпили и по чаша мелнишко вино …

  7. Design Elements каза:

    tezi snimki taka dobre si podhozhdat! prosto krasivo…

  8. Lina каза:

    Обожавам коприва и ще изпробвам твоята рецепта. Снимките са прекрасни и много зареждащи! Усмивки от мен!

  9. Мира каза:

    Мира, много хубави пролетни снимки! Тази с костенурката ми е любима :)
    Отдавна не съм яла коприва, но помня супата от детството ми, коята правеше баба ми. Твоята рецепта ми напомни за нея. :)
    Поздрави и хубава нова седмица!

  10. littlethingslife каза:

    Мариана, и аз като малка не обичах зелении (дори грах :), но едно по едно се научих да ги хапвам, а сега дори ги ценя и харесвам. Вкусовете се променят, наистина :).

    Design Elements, радвам се, че са ти харесали снимките. Поздрави!

    Лина, дано ви допадне рецептата. Поздрави и хубави дни и на теб! :)

    Мира, към костенурката ни насочиха едни деца, които се бяха скупчили около нея в манастира Преподобна Стойна в с. Златолист и малко по-късно и децата (и не само :) от нашата група я заоглеждаха отвсякъде. Иначе се радвам, че съм ти припомнила нещо от твоето детство. Поздрави и хубава седмица!

  11. Ани каза:

    Мира, здравей :) Много обичам и коприва, и всички други подобни зеленища, така че напременно някой ден ще опитам тази рецепта!
    Хубави дни и на теб!

  12. DARINKA.DENEVA каза:

    4udesni snimki i mnogo vkusna rezepta!az sa6to 6te q izprobvam o6te utre.

  13. Dora каза:

    Страхотна атмосфера – коприва, диви снимки, ароматна памет, възрадва ме – като че ме жилна по вялото и отпуснато, още сънено аз:)

Вашият коментар