Лято, птици и шоколадов кейк

Минатала седмица отскочихме за малко до морето.  Всъщност не беше за малко, а цели 5 слънчеви дена и 2 не слънчеви, което е може би една от най-дългите ни почивки на море от доста време.  Трудно се заседяваме на морето освен, ако не сме част от голяма компания, която забавлява част от нас, за да могат други от нас да се излежават на плажа.

Но тази година и мен ме хвана секлета да седя под чадъра на жежкото слънце.  Искрено съжалих, че не си взех една плетка дето съм подхванала от доста време, а на ум само премятах различните платове, които съм накупила за първия ми пачуърк и как точно да ги съчетая.

Случайно докато разглеждахме списания със сестра ми една сутрин докато си пиехме кафето в заведение на плажа, мернах една рецепта за шоколадов кекс и си я преписах за ужас на сервитьорката.

Тук щеше да е хубаво да ви представя тази рецепта, но като се върнах в София открих, че в хладилника се мъдрят само две яйца останали след операцията „да изядем всичко, за да не се развали докато ни няма,“ а нямах и порто, което е част от рецептата (междувременно закупих порто, така че скоро тук ще има още един шоколадов кекс, може би, ако се окаже вкусен:).  Така направих този по рецепта от 101 Cookbooks – блог който доста харесвам, особено начина на писане на Хайди (жената, която го списва).

Характерното за този кекс е, че като забъркате съставките ще се учудите колко водниста е консистенцията преди да се изпече.  Както казва и Хайди, „Немойте да се плашите!“ това е нормално.  Това ще подсигури голямата влажност в кекса на края и той ще стои мазен, както каза свекър ми като го опита на следващия ден.

Трябва да си призная, че нервичките ми не изтраяха все пак и водата ми е без двете допълнителни лъжици в рецептата.  Като видях как се плиска сместа в купата, реших, че водните съставки са вече достатъчни и нищо друго не трябва да влиза в нея, освен ако не е сухо.  Другото различно от нейната рецепта е, че ползвах обикновено брашно.  Ето това е голяма разлика, но не бях купувала брашно от шпелта.  Следващия път бих пробвала с него и ще споделя за резултати.

За още малко снимки и истории от морето, вижте след рецептата:

Шоколадов кекс

рецепта на Nigella Lawson, адаптирана от 101 Cookbooks

10-12 порции

кората на 1 лимон ситно настъргана

2 големи яйца, разбити

145 г. (1 1/2 ч.ч.) брашно от шпелта (екстра и пълнозърнесто ръжено 2:1 в моя случай)

1 ч.л. сода за хляб (една идея по-малко сложих)

1/2 ч.л. ситна морска сол

225 г масло, размекнато

215 г (малко под 2 ч.ч.) тъмно кафява захар Мусковадо

2 с.л. екстракт от ванилия (1 пакетче суха в моя случай)

115 г тъмен шоколад разтопен и охладен

240 мл (1 голяма ч.ч. или малко под 1 1/2 ч.ч. нормална ч.ч.) вода (в оригиналната рецепта има още 2 с.л. вода, аз не ги сложих)

45 г (1/3 ч.ч.) тъмно кафява захар Мусковадо за поръсване

Намаслих продълговата форма за хляб 27/10 см (23/13 см при Хайди) и я облепих от всички страни с хартия за печене до отвъд ръба.  Поръсих лимонената кора и оставих на страна.

В средно голяма купа пресях брашното и го смесих със солта и содата.

Пуснах печката да се загрява на 190 градуса с тарелка за средно печене.

Разбих маслото с приставката за месене (може и с миксер или дървена лъжица) докато стане кремообразно.  Добавих захарта на части, яйцата на два пъти, като от време на време обирах ъглите на купата с лъжица, за да не остава неразбито масло.  Добавих ванилията и докато разбивах излях на тънка струя разтопения шоколад.

Сега тук може би беше добре да сменя приставката за месене с онази за разбъркване.  Не го направих, но пак се получи добре, тъй като стана доста течно, както споменах.  Като се смеси шоколада (не прекалено много), започнах да добавям брашното по 1/3 като редувах брашнена смес и 1/3 от водата до смесването им.  Сместа ще е по-течна от тази, на която сте свикнали.  Това е нормално.

Излейте внимателно всичко във формата и печете 30 минути, след което извадете формата, намалете фурната на 165 градуса, поръсете кейка със захарта за поръсване и го върнете отново в печката за 15 – 18 минути (18 при мен:).  Охладете добре преди да го нарежете.  Според Хайди този кекс е най-добър за консумация на следващия ден, когато се е поовлажнил от седенето в хладилника и смесването на съставките.  Напълно съм съгласна с нея, но не устоях на изкушението да го опитам още първата вечер, когато беше повече като нормален кекс, но все така вкусен.

Тази година морето мина под мотото – живинки.  Лястовичките бяха навсякъде по заведенията

по оградите се мъдреха гълъби

вечер кукаха сови, имаше и калинки

а на края за малко да забърша два живи охлюва към София.  Ама аз откъде да знам, че са живички като не си казват.

Разхождам се един ден по плажа и виждам интересни охлювени черупки.Поглеждам – вътре няма никой (или поне така изглежда от самолет и на неопитното ми око) и ги слагам в една празна кутия за цигари на И., където държа мидите, които си събирам.  Слагам всичко в чантата и го забравям.

На тръгване поглеждам и какво да видя – охлювите са се предвижили на горе по кутията и има следи от метаболитни процеси.  Вземам ги и ги нося до близкия плаж.

Тъй като не можех да преценя дали са морски или полски ги сложих по средата между плажа и близкото поле.  Те си знаят от къде са, сами да си избират пътя от тук нататък.

Приятни летни дни!

Публикувано на десерти, природа, пътешествия, сладкиши, кексове и кексчета, храна, шоколадови и тагнато, , , , . Запазване в отметки на връзката.

16 отговора към Лято, птици и шоколадов кейк

  1. Eoc каза:

    Мира, и аз го гледах този кекс :) както и оригиналната рецепта на Найджела :) Така и не се реших да го направя :) Но сега след препоръката ти, може би да :)
    Хубаво е, че сте си починали :)
    Поздрави и усмихнат край на седмица от мен :)

    • littlethingslife каза:

      Зори и аз така го гледах, гледах, пък накрая взех, че го направих :) Ако си падаш по дълбоко шоколадови кексове, по-влажни не само от водата, но и от маслото, има голяма вероятност да ти хареса.
      За почивката, да, аз обичам море в края на юни, но тази година поради метеорологични причини :) стана юлско море. Приятни почивни дни и на теб!

  2. Dani каза:

    Мира,
    този шоколад много ми хареса :))
    Радвам се, че си била на морето
    /на мен това не ми прави впечатление/
    Чакам пачуърка все пак да е „узрял“ в ума ти и
    да ни го представиш по някое време!
    С удоволствие ще се възползвам от рецептата ти :)

    Прегръдки и прохладни дни!

    • littlethingslife каза:

      Забелязала съм, че харесваш шоколадови неща, Дани. Аз по принцип не си падам толкова по шоколад, но като ми се прияде, то винаги е нещо много шоколадово, влажно и наситено. Та този кекс отговаряше на изискванията и така :).
      Ах, вие хората от морето. Знам ви аз. Ама то нали човек оценявал нещо като го нямал :), та и нашата такава.
      По пачуърка – с малки стъпки напредвам. При всички случаи ще споделя. Поздрави и приятно лято и на теб :)

  3. Прекрасен морски бриз и аромат на шоколад се носи от снимките ти, Мира! Сигурна съм, че шоколадовото бижу е невероятно вкусно, а и аз не бих могла да го оставя за следващия ден. :)
    Сърдечни поздрави и пожелания за изпълнени с усмивки дни! :)

  4. Lety каза:

    Мира, дано да си си починала както трябва!
    Много хубави снимки, а кейка изглежда доста примамливо…Интересна рецепта е тази, при сгоден случай ще я изпробвам.
    Хубави летни дни!

  5. Dimitrana S. каза:

    Чудесни снимки! И морски, солени и свежи, и летни, цветни и шоколадови.. :-D

    Усмихнати поздрави от мен за теб, Мира и пожелания за прекрасни и занапред летни дни :-)

  6. littlethingslife каза:

    Ева, Лети и Дими, радвам се, че снимките са донесли частица от морето до вас. Почивката беше хубава. Пожелавам такава и на вас, ако вече не сте се отчели :). Поздрави!

  7. Пепеляшка каза:

    Е-Е, чак ми замириса на море и ..шоколад!
    Забавлявах се с твоя пост!
    Незабравимо лято и на теб!

  8. Таня каза:

    Много вкусен шоколадов кекс! Замислям се дали да го приготвя.
    Пожелавам ви пак да отидете до морето до края на лятото!

  9. Diana каза:

    Мира,
    Благодаря ти,
    Чудесно се почувствах –
    красиви снимки, хубав разказ и аз
    харесвам рецептите на Nigella Lawson.
    Шоколадовият кекс изглежда много примамливо –
    Поздрав и хубави летни емоции, Диана

  10. littlethingslife каза:

    Пепеляшка, Таня, Диана, радвам се, че историята ви е харесала, както и че някои биха опитали кекса. Ще ми е интересно да кажете как ви е харесал.
    Поздрави и щастливи летни дни и на вас!

  11. Диди Б каза:

    Хубава почивка сте имали.И аз харесвам така – някой да забавлява част от семейството,за да може другата част да си почивам(е) :-)
    Хареса ми историята с охлювите, а кекса щом е с шоколад, няма как да не е вкусен.

    …. често правя като теб – докато съм на плажа, премятам наум нещата по някой проект.
    :-)

  12. Яна каза:

    Ама си феята на пълните със спокойствие и живот снимки! Абсолютна хармония! Действаш ми усмихващо с всички малки неща , които снимаш!

  13. Pingback: Лято, птици и шоколадов кейк | Информ@ЛИЧНО

  14. Pingback: Пролетна супа с нахут, спанак и карамелизиран лук | малки неща

Вашият коментар

