Райска ябълка за Валя Янкова

Тази сутрин моя приятелка ми каза, че д-р Валя Янкова, лекар-хомеопат, е починала на 5 януари 2010 г. от аневризма.

Познавам Валя Янкова от 2000 г., когато изучавах Класическа хомеопатия, а тя беше наш преподавател.  За мен най-точно тя можеше да бъде описана с думата спокойна.  Спокойно говореше, спокойно се движеше, спокойно и ясно казваше какво мисли без да шикалкави.

В първия момент, човек можеше да я подмине като обикновен и не така завладяващ преподавател, тъй като беше повече стъпила здраво на земята отколкото да пускаше фойерверки във въздуха, но с времето разбрахме, че тези стабилни основи бяха златната нишка, която я направи един от лекарите-хомеопати неизменили на принципите на Ханеман, а прилагащи ги методично и успешно в съвремието. 

Беше директен човек.  Днес като разглеждах една от лекциите й за Bar-c видях, че е казала за нейна пациентка, че макар и добре повлияла се от препарата, пациентката не е израстнала прекалено много на ръст, тъй като „от дъб върба не става.“  Забележката не беше злобна, не беше подигравателна, а ясно посочваше фактите, които трябва да приемем – животът такъв какъвто е.

Беше чувствителна за пациентите си и за това, което се случваше около нея, но гледаше на света с някаква яснота, спокойствие и дистанцираност, които й даваха безпристрастния поглед, за който толкова много се говори в хомеопатията, но много рядко се случва.

Няма как да се говори за Валя Янкова без да се спомене за духовния път, по който вървеше.  Книгата на нейния приятел“ Боян Мага“ ме беше очаровала с историята за българската жена, която възстановява стара кирпичена къща някъде из българските планини и как от недрата на тази къща тръгва нишката, която може да отведе човек до Боян Мага.  Все се чудех дали Валя не беше главната героиня в тази книга.

Беше младолик човек.  Тъй като не съм близка на семейството й, не мога да кажа на каква възраст почина – предполагам между 50 и 60 години, но Валя винаги е правела впечатление с младия си дух и външен вид, без да е била ни най-малко суетна.  Даже напротив.  Имам спомен за зелено палто и за права пола от онзи тип дето ги шиехме в края на 80-те и началото на 90-те, но й стояха елегантно и прекрасно. 

Днес приятелката ми спомена, че нейна близка й е казала колко щастлива е била напоследък и как се подмладила още повече – изглеждала като 20 годишно момиче.  Тези думи така отиваха на спомена ми за Валя Янкова.  Нишката на Боян Мага като че ли я беше отвела до вечната младост и до мястото където младост и старост се сливат. 

След разговора с приятелката ми, малко се разстроих, след което реших все пак да си довърша незапочната закуска – райските ябълки.  И нали хората я отливат вино, я хапнат нещо за Бог да прости, си помислих, че райската ябълка е много подходящ плод за Бог да прости на Валя Янкова.  Дано има много такива плодове там където е душата й сега.

Публикувано на хора. Запазване в отметки на връзката.

7 отговора към Райска ябълка за Валя Янкова

  1. Мира каза:

    Много са истински твоите думи, Мире!
    За мен Валя Янкова беше олицетворение на лечителя-хомеопат – един чист, светъл и истински човек! Вечна й памет!

    • Аника каза:

      Прекрасен преподавател, хомеопат и ЧОВЕК! Цялото ми семейство се прекланя пред светлата й памет!!!

  2. Веселка каза:

    Светла и памет!Наистина си отеде един чудесен духовен човек и лекар.Не мога да повярвам че е истина.

  3. littlethingslife каза:

    Наистина духовен и светъл човек. Светла й памет!

  4. littlethingslife каза:

    Тази нощ сънувах Валя. Беше бодра и весела. Приказвахме си нещо на един диван. И към края на разговора ни, се сетих, че някой ми беше казал, че е починала и аз написах за това в блога си. Бях малко объркана. Казах й за това и се разбрахме, да пиша в блога, че е жива. Като се събудих бях забравила за съня си, но една мисъл и видео на Руми ме подсетиха за нея.
    „I searched for God among the Christians and on the Cross and therein I found Him not.
    Then I directed my search to the Kaaba, the resort of old and young; God was not there even.
    Finally, I looked into my own heart and there I saw Him; He was owhere else.
    When we are dead, seek not our tomb in the earth, but find it in ……the hearts of people.“

  5. Андреана Премянова каза:

    Току що научих за д-р Янкова, след като неуспешно се опитах да се свържа с нея по телефона. Много мъчно ми стана. Много добър лекар и ведър човек беше. Нека душата и почива в мир!

  6. Евгени Томов каза:

    Доктор Янкова помогна на детето ми и на съпругата ми, беше много добър и отзивчив човек и много добър специалист. Вечна и памет, почивайте в мир доктор Янкова.

Вашият коментар

